Uw klant betaalt niet, wat te doen?

Een doorn in het oog van elke ondernemer: een klant die zijn factuur niet (tijdig) betaalt. Helaas krijgt elke ondernemer daar wel eens mee te maken. De openstaande bedragen kunnen hoog oplopen en daardoor zelfs liquiditeitsproblemen bij de onderneming veroorzaken. Ook als het om een relatief laag bedrag gaat, wilt u de schade voorkomen. Wat kunt u daaraan doen?

Als de klant/debiteur na een vriendelijk telefoontje en een betalingsherinnering niet tot betaling over gaat, kunt u verschillende acties ondernemen. Hieronder worden enkele mogelijkheden besproken:

Sommatiebrief
Het incassotraject start meestal met een sommatiebrief. Dit is een brief waarin u de debiteur erop attendeert dat hij zijn verplichtingen niet nakomt (‘ingebrekestelling’) en hem vraagt (‘sommeert’) de afspraken alsnog binnen een redelijke termijn na te komen.

Opschorten van verplichtingen/werkzaamheden
Wanneer de debiteur niet binnen de betalingstermijn voor uw diensten/producten heeft betaald, kunt u uw eigen verplichtingen/werkzaamheden opschorten. Hiermee voorkomt u dat de betalingsachterstand nóg verder toeneemt. Let wel: om een beroep te kunnen doen op het recht van opschorting moet er voldoende samenhang bestaan tussen uw facturen en uw op te schorten verplichtingen/werkzaamheden.

Retentierecht
In bepaalde gevallen kan er een beroep worden gedaan op het retentierecht. De schuldeiser kan dan een (on)roerende zaak van zijn schuldenaar onder zich houden, zolang de factuur niet is voldaan. Een bekend voorbeeld: de autogarage die de auto weigert af te geven totdat de factuur van de reparatie is voldaan

Dagvaardingsprocedure
Het kan zijn dat de debiteur om een bepaalde reden niet wil betalen, bijvoorbeeld omdat de klant niet tevreden is over het geleverde product. Als u onderling niet tot een betalingsregeling komt, kunt u overwegen een juridische procedure te starten. U laat de rechter of een arbiter de zaak dan beoordelen. Ook als u een onbetwiste vordering heeft op de debiteur kan een procedure raadzaam zijn. Met een vonnis in de hand kunt u namelijk executiemaatregelen treffen.

Conservatoir beslag
Conservatoir beslag wordt vaak als drukmiddel gebruikt om de debiteur tot betaling over te laten gaan. Een andere reden voor conservatoir beslag kan zijn dat u via deze route uw verhaalsmogelijkheden probeert veilig te stellen. Vervolgens kan een gerechtelijke of arbitrale veroordeling worden gevraagd. Nadat de veroordeling is verkregen, kan het beslagen goed ‘uitgewonnen’ worden. Dit betekent in de meeste gevallen dat het goed openbaar wordt verkocht.

Aanvragen van faillissement
Een veelgebruikt middel om debiteuren tot betaling te dwingen is het indienen van een faillissementsaanvraag. Daarbij is het van belang om te realiseren dat in geval van faillissement de handelscrediteuren in de meeste gevallen niet meer worden betaald, omdat daar bij de faillissementsafwikkeling simpelweg geen geld voor beschikbaar is. Een faillissementsaanvraag is dus wel een goed drukmiddel, maar er moet met voldoende tact mee worden omgegaan.

Wat kan BTU-advocaten voor u doen? Wij kunnen samen met u een preventief en efficiënt debiteurenbeleid opzetten en/of u begeleiden bij het incassotraject en eventuele juridische procedures. In overleg kan een incassotraject worden gestart, die bij u en uw zakelijke relatie met de debiteur past. Bel gerust eens op om te overleggen over welke stappen voor u verstandig zijn en wat voor u de daarbij behorende kosten zijn.