Deuk(je) voor de webshops?

De Nederlandse Reclame Code Commissie (“Commissie”) heeft op 31 januari 2013 uitspraak gedaan naar aanleiding van een klacht tegen Wehkamp.

Wat was er gebeurd?
Wehkamp probeert haar klanten te trekken, onder meer door de uiting: “Vóór 22:00 besteld, morgen in huis”.

Een webshopper wilde op zondagmiddag een bestelling bij Wehkamp plaatsen, maar begreep vervolgens dat hij deze bestelling, op z’n vroegst, pas op dinsdag zou ontvangen. De webshopper (inmiddels klager in de procedure bij de Commissie) beredeneerde dat Wehkamp haar belofte ook niet zou kunnen waarmaken als de bestelling op vrijdagavond of op zaterdag geplaatst zou zijn.
Als een gevolg van de klacht heeft Wehkamp zelf onderzocht of ze haar claim kon waarmaken. Dat bleek niet altijd het geval te zijn, moest Wehkamp erkennen.

De Commissie oordeelde dat er belangrijke beperkingen zijn die maken dat de korte tijd waarbinnen bestellingen door Wehkamp worden afgeleverd niet altijd kunnen worden waargemaakt. Onder andere indien de bestelling in het weekend plaatsvindt. De claim “Vóór 22:00 besteld, morgen in huis”, is dan ook te absoluut.
De reclame-uiting van Wehkamp werd dan ook in strijd geacht met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie doet de aanbeveling om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.
Omdat de Commissie Wehkamp al eerder op de vingers had getikt (in 2009) voor een soortgelijke uiting, heeft de Commissie besloten om de aanbeveling deze keer als een Alert (persbericht) te laten verspreiden.

In de strijd tussen de fysieke handel (de winkels) en de webshops, om de aandacht van en aankoop door consumenten, is (of was) de uiting van de supersnelle, maar eigenlijk niet goed haalbare, aflevering, een belangrijke wapen voor bedrijven als Wehkamp en bijvoorbeeld Bol.com.
Dat de webshops wat terughoudender moeten zijn met hun toezeggingen, als ze deze niet (altijd) kunnen waarmaken, maakt de strijd weer een beetje eerlijker. En dat kunnen de klassieke winkels, zoals de kwaliteitsboekhandel, goed gebruiken.

Volg Blauw Tekstra Uding advocaten op LinkedIn