Arbeidsrecht in 2025: de belangrijkste wijzingen en wetsvoorstellen

In dit artikel bespreken we kort de belangrijkste (voorgenomen) wijzigingen op arbeidsrechtelijk gebied. 

ZZP 

Op 1 november 2024 heeft de Belastingdienst het document 'Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties' gepubliceerd. Dit document introduceert een beslis- en afwegingskader dat vanaf 1 januari 2025 wordt toegepast om schijnzelfstandigheid te beoordelen, aangezien het handhavingsmoratorium dan wordt opgeheven. Dit betekent dat de normale regels weer zullen gelden voor de handhaving op de kwalificatie van arbeidsrelaties  Als een zzp’er toch als werknemer wordt aangemerkt, dan heeft dit financiële gevolgen voor de opdrachtgever 

Rapportage CO2-uitstoot werknemers

Werkgevers met 100 of meer werknemers moeten de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer en zakelijk reizen van hun personeel rapporteren. De rapportage over het jaar 2024 moet uiterlijk op 1 juli 2025 worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. 

Verhogingen

Minimumloon 

Het wettelijk brutominimumloon stijgt per 1 januari 2025 met 2,75%, van € 13,68 naar € 14,06 per uur. Een volgende verhoging staat gepland voor 1 juli 2025.

Thuiswerkvergoeding

De onbelaste thuiswerkvergoeding wordt verhoogd met 2,13%, van € 2,35 naar € 2,40 per dag. Over vergoedingen boven dit bedrag moeten wel loonbelasting en sociale premies worden afgedragen.

Transitievergoeding

De maximale transitievergoeding wordt in 2025 in lijn met de ontwikkelingen van de contractlonen verhoogd van € 94.000,- bruto naar € 98.000,- bruto.

Wetsvoorstellen 

Wet modernisering concurrentiebeding 

De plannen om de regels rond het concurrentiebeding te herzien, met als doel werknemers meer vrijheid te geven bij het overstappen naar een andere werkgever, liggen nog steeds bij de wetgever. Eén van de voorgestelde wijzigingen is dat de duur van het concurrentiebeding wordt beperkt tot maximaal 12 maanden. Daarnaast moet het geografische bereik van het beding expliciet worden vermeld. Ook bij arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd wordt vereist dat de noodzaak van het concurrentiebeding schriftelijk wordt gemotiveerd. Bovendien wordt voorgesteld dat voor elke maand dat het beding van kracht blijft, de werkgever een vergoeding van 50% van het maandsalaris moet betalen aan de werknemer.

Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden  

Het wetsvoorstel werkt het gezagscriterium in de wettelijke definitie van de arbeidsovereenkomst verder uit. Daarnaast wordt er een rechtsvermoeden geïntroduceerd: als je een uurtarief van € 33,- (exclusief BTW) of minder verdient, wordt vermoed dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Het rechtsvermoeden helpt werkenden een arbeidsovereenkomst op te eisen bij de werkgever of de rechter. Dit rechtsvermoeden geldt alleen voor de civielrechtelijke relatie tussen werkgever en werknemer. Door een toetsingskader te bieden dat het verschil tussen werknemers en zelfstandigen verduidelijkt, wil het wetsvoorstel schijnzelfstandigheid verminderen.

Wet overgang van onderneming in faillissement (WOVOF)

Dit wetsvoorstel heeft als doel de positie van werknemers bij faillissementen te versterken, vooral wanneer er sprake is van een doorstart. Eén van de belangrijkste onderdelen van de WOVOF is de verplichting voor de doorstarter om in beginsel alle werknemers van het failliete bedrijf over te nemen. Het idee is om veelal de regels van overgang van onderneming van toepassing te verklaring bij een doorstart na faillissement. 

Conclusie 

Wederom zijn er weer veranderingen binnen het arbeidsrecht. Van (nieuw) beleid voor zzp'ers tot de rapportageplicht voor CO2-uitstoot en de verhogingen van het minimumloon en de thuiswerkvergoeding. Wij houden u graag op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Heeft u vragen over de nieuwe regels of heeft u behoefte aan advies? Neem dan gerust contact met ons op. 

Specialism