Bodemrecht fiscus: ontheffingen voor de meldingsplicht zijn bekend
Op onze site is al diverse malen bericht over het aangepaste bodemrecht van de fiscus per 1 januari 2013. Wij verwijzen naar de eerdere publicaties. De meldingsregeling voor het ‘verwijderen’ van bodemzaken (machines, apparaten en inventaris) bij een ondernemer met fiscale schulden zal, zoals al eerder vermeld, per 1 april 2013 daadwerkelijk van start gaan. Inmiddels is duidelijk geworden welke partijen door het Ministerie van Financiën zullen worden ontheven van de meldingsplicht. Dat zijn in de eerste plaats de partijen die bodemzaken in operational lease hebben gegeven, ervan uitgaande dat die lease voldoet aan de voorwaarden van het Leasebesluit. Deze partijen hoeven niet te melden. Dat is logisch, omdat zij ‘reële eigenaar’ zijn in de zin van het Leasebesluit en de Leidraad Invordering 2008.
Daarnaast geldt er een ontheffing voor partijen die zich bezig houden met de aankoopfinanciering van één specifieke bodemzaak, die aan de ondernemer beschikbaar wordt gesteld. Hier gaat het dus om een zogenoemde objectfinanciering. Deze zaak kan dan met de volgende ‘titels’ ter beschikking worden gesteld: a. financial lease, b. pandlease of c. eigendomsvoorbehoud. Indien aan een aantal aanvullende voorwaarden is voldaan, die te maken hebben met de wijze van financiering in relatie tot andere financiers, hoeft de lessor of leverancier met eigendomsvoorbehoud geen melding aan de fiscus te doen indien hij de bodemzaak bij de ondernemer, die in verzuim is, wil (gaan) afvoeren.
Let echter op: het feit dat deze partijen geen meldingsplicht hebben, wil nog niet zeggen dat zij niet meer met een (bodem)beslag door de fiscus kunnen worden geconfronteerd. Het kan gebeuren dat een andere financier van de ondernemer, bijvoorbeeld de huisbankier, wel tot melding overgaat bij de ontvanger. In reactie op die melding kan de ontvanger besluiten beslag te laten leggen bij de ondernemer op alle bodemzaken. Daarmee zal dus ook het object van de lessor of leverancier worden beslagen. Het is zeer de vraag of dat een juiste consequentie is van de nieuwe meldingsregeling, gekoppeld aan de ontheffingsregeling. De wetsgeschiedenis van de regeling lijkt er op dat dit niet de bedoeling is, maar het Ministerie van Financiën denkt daar anders over.
Het ontheffingsbesluit (zie de PDF onder dit artikel) geeft wel de nodige ruimte om in het kader van de meldingsplicht te bewerkstelligen dat de fiscus niet (meteen) tot beslaglegging zal overgaan, bijvoorbeeld als de continuïteit van de onderneming daardoor op het spel zou komen, mede in verband met de werkgelegenheid. Verder is er ‘vooroverleg’ mogelijk over de melding en is er een specifieke regeling voor de ‘afkoop’ van de positie van de fiscus, door de executiewaarde van de bodemzaken waarom het gaat, rechtstreeks aan de fiscus te voldoen.
De ontheffingsregeling zal in de laatste week van maart 2013 in de Staatscourant worden geplaatst. Wij staan u graag bij om u verder over de ins en outs van de regeling te adviseren en te zorgen voor een passende structuur om niet onder de meldingsplicht te vallen, dan wel de melding zodanig vorm te geven dat de financier of leverancier zo weinig mogelijk schade ondervindt.
Specialism
Downloads
- Ontheffingsbesluit.pdf (259.51 KB)