Een klachtmogelijkheid tegen een accountant kan snel verjaren
Indien een betrokken partij niet tevreden is met de wijze waarop een accountant heeft gehandeld, staan hem diverse juridische acties ter beschikking. Eén van deze acties betreft het indienen van een tuchtklacht tegen deze accountant bij de Accountantskamer. Wordt een klacht gehonoreerd, dan is daarmee nog niet gezegd dat de accountant aansprakelijk is jegens de klager, maar er is wel al een belangrijke stap in die richting gezet en het onderzoek door de Accountantskamer kan nuttige informatie opleveren voor het vervolg.
Zoals dat bij alle juridische acties geldt, zal de mogelijkheid om een klacht in te dienen op enig moment verjaren. De Accountantswetgeving kent in dit verband twee termijnen. Ten eerste moet de klacht worden ingediend binnen zes jaar na het handelen of nalaten door de accountant. Ten tweede moet de klacht worden ingediend binnen drie jaar na de constatering van het onjuiste handelen door de accountant. De driejaarstermijn is betrekkelijk kort en uit rechtspraak van de tuchtrechter blijkt dat de termijn ook moet worden gehanteerd als de klager binnen die termijn nog niet beschikt over alle informatie die noodzakelijk is om een klacht te kunnen indienen. Op het moment dat er een vermoeden is dat er onjuist is gehandeld, begint de driejaarstermijn te lopen. De klacht moet dan binnen die termijn worden ingediend en de nadere onderbouwing en concretisering van de klacht zal daarna volgen.
Lees een recente uitspraak van het College voor het Bedrijfsleven hier.
Ook voor het indienen en begeleiden van klachten bij de Accountantskamer kunt u terecht bij de advocaten van BTU.