De ACM treedt extra op; zorg dat uw webwinkel voldoet aan de regelgeving!

In twee eerdere bijdragen op deze website (die u hier en hier nog eens kunt lezen), hebben wij u reeds bericht over het verscherpte consumentenrecht en de gevolgen daarvan voor webwinkels. Webwinkels moeten namelijk meer informatie aan hun klanten verstrekken. Vandaag maakt de Autoriteit Consument & Markt (“ACM”), de toezichthouder in deze, duidelijk dat zij extra zal gaan optreden tegen webwinkels die zich niet houden aan de gewijzigde regelgeving. De ACM benadrukte dat deze winkeliers bijvoorbeeld een last onder dwangsom of een boete van maximaal € 450.000 per overtreding kunnen krijgen. Dit nieuws werd inmiddels ook breed uitgemeten in de landelijke media.  

De ACM stipt in haar persbericht met name het recht aan om kosteloos te annuleren. Een consument die een product op internet koopt, kan zijn aankoop binnen 14 dagen na ontvangst ongedaan maken. Als de consument hiervan gebruik maakt betaalt de verkoper binnen 14 dagen, na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding, het volledige aankoopbedrag inclusief de verzendkosten terug (indien de consument koos voor een extra dure verzending behoeft slechts standaardverzendkosten terug betaald te worden). Als de verkoper het product nog niet retour heeft ontvangen dan hoeft deze pas terug te betalen zodra deze het product in bezit heeft of zodra de klant heeft aangetoond dat hij het product aan verkoper heeft verzonden. De ACM roept ondernemers en consumenten op er melding van te maken als er niet tijdig en/of niet volledig wordt terugbetaald door webwinkeliers.

Specifiek de online modebranche lijkt het doelwit van ACM te zijn. ACM richt zich op deze branche omdat het retourpercentage hier hoog is (35%) en omdat het aankopen betreft voor relatief kleine bedragen waardoor de bezorgkosten een groot deel uitmaken van het aankoopbedrag. Uit een steekproef van ACM blijkt zelfs dat op meer dan de helft van de websites die kleding, schoenen of accessoires verkopen, onjuiste informatie staat over terugbetaling bij annulering van de aankoop.

Echter niet alleen in de modebranche voldoen webwinkels niet aan de regelgeving, blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond bestelde bij 211 webwinkels uit verschillende branches producten en stuurde die binnen twee weken terug. Het gevolg was dat maar liefst 31% van de onderzochte winkels niet binnen de wettelijke termijn van 14 dagen het aankoopbedrag van het geretourneerd product terug stortte. Daarbij komt dat ook de hoogte van het teruggestorte bedrag vaak niet te klopte. De resultaten van dit onderzoek treft u hier aan.

Naast de informatie over het kosteloos annuleren, moeten webwinkels nog aan veel meer eisen te voldoen. Blauw Tekstra Uding Advocaten heeft de kennis om webwinkeliers te adviseren over de noodzakelijke aanpassingen die de webwinkel zal moeten ondergaan om te voldoen aan de wettelijke eisen.  Wij ontwikkelden daarvoor een uitgebreide checklist aan de hand waarvan wij uw webwinkel kunnen controleren. Wilt u dat uw webwinkel ook voldoet aan de verplichte wetgeving? Neemt u dan vooral contact met ons op via 020 408 16 80 of via blauw@btu-advocaten.nl / danwel vanzweden@btu-advocaten.nl