Recht op ontbinding ontstaat pas als herstel of vervanging onmogelijk is.

Indien een koper van een zaak een of meerdere malen een reparatie aan zijn auto heeft laten verrichten, zal hij de verkoper ook bij een volgend mankement toch eerst in de gelegenheid moeten stellen om de zaak te herstellen of te vervangen, alvorens tot ontbinding van de koopovereenkomst te kunnen overgaan.
Dit heeft het Gerechtshof Arnhem in een recent gepubliceerde uitspraak bepaald. Waar ging deze zaak over?

Een man koopt een auto en al snel blijkt er het een en ander te mankeren aan de auto. Er bleek een olielekkage te zijn en ook het schakelen ging moeilijk. Nadat de verkoper,  die een garage heeft, het mankement heeft hersteld, bleken er kort tijd later, althans in de visie van de koper, nog veel meer mankementen te zijn. Tot overmaat van ramp wilde op een zeker moment de motor van de auto ook niet meer starten. De koper, die er inmiddels schoon genoeg van had, stuurde een brief aan de verkoper waarin hij melding maakt van de nieuwe mankementen en dat de motor niet meer wilde starten. De verkoper stelt voor de auto op te halen om te kijken wat er precies mankeert. Daarop laat de koper weten dat hij de verkoper twee keuzemogelijkheden geeft: 1. Er gaat een onafhankelijke deskundige naar de auto kijken, die aangeeft wat de oorzaak van de problemen is en vervolgens een plan van aanpak maakt of 2. De verkoper wordt nog eenmaal in de gelegenheid gesteld om de reparatie uit te voeren, maar dan wel op voorwaarde dat de verkoper eerst aan de koper een plan van aanpak stuurt.

De koper antwoordt dat hij de auto eerst wil ophalen en vervolgens in overleg wil kijken welke reparaties eventueel moeten worden uitgevoerd. De verkoper weigert dus om voor de door koper aangeboden mogelijkheden te kiezen. Daarop laat de koper aan de verkoper weten dat, nu de verkoper niet op zijn aanbod ingaat, hij de koopovereenkomst wenst te ontbinden en hij de koopprijs van de verkoper terugvordert.

Nadat de vorderingen van de koper in eerste aanleg door de Rechtbank zijn afgewezen, gaat de koper in hoger beroep bij het Gerechtshof Arnhem. Het Gerechtshof stelt allereerst vast dat de verkoper heeft aangeboden om de auto te onderzoeken op mankementen, maar dat de koper dat aanbod heeft afgewezen. Volgens het Gerechtshof kon de verkoper zich redelijkerwijs op het standpunt stellen dat alvorens een plan van aanpak kon worden gemaakt (zoals de koper wenste) eerst de auto onderzocht moest worden door de verkoper. Het recht op ontbinding, aldus het Gerechtshof, ontstaat pas, indien herstel of vervanging onmogelijk is, dan wel dat verkoper niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper tot herstel of vervanging is overgegaan. Volgens het Gerechtshof volgt het uit het systeem van de wet dat het voor de verkoper duidelijk moet worden dat er sprake is van een gebrek. Daartoe moet de verkoper eerst kennis kunnen nemen van de staat van de auto. Vaststaat dat de koper die gelegenheid niet aan de verkoper heeft geboden. Daarmee is niet komen vast te staan dat herstel of vervanging onmogelijk waren. Het Gerechtshof concludeert vervolgens dat om die reden de koper niet het recht heeft om de koopovereenkomst te ontbinden en de koopprijs terug te vorderen.

U kunt de uitspraak van het Gerechtshof hier lezen.